أخر الاخبار

أفضل الكورسات لتعلم الفوتوشوب للمبتدئين من الصفر حتى الاحتراف

 أفضل الكورسات لتعلم الفوتوشوب للمبتدئين من الصفر حتى الاحتراف

لمن يريدون تعلم الفوتوشوب مجانا من من خلال اليوتيوب، إليك الآن أفضل الكورسات الموجودة على اليوتيوب لشرح برنامج أدوبى فوتوشوب وبعض إصداراته.




كورس تعلم الفوتوشوب

فوتوشوب (photoshop)

أدوبي فوتوشوب هو برنامج رسوم لإنشاء وتعديل الصور النقطية أنتجته شركة أدوبي، يعتبر أشهر البرامج لتحرير الرسوميات وتعديل التصوير الرقمي. وهو المنتج الأكثر مبيعاً في هذا المجال الآن.

كلنا بنتصور ومفيش حد مش بيحب يتصور قليل جدا، وخصوصا أما بيبقى عندنا خروجات بيبقى معظم الوقت بنتصور فى كل مكان بنروحه أو بنعدى عليه، وبنحتاج نعدل على الصور ونعملها إديت بعد ما بنتصور.




أهمية الفوتوشوب

كمان بنحتاج الفوتوشوب فى حاجات كتير جدا زى مثلا لو عاوز أدمج صورتين شخصيتين ليا مع بعض لازم أكون عارف فى الإديت كويس أو لو عاوز أغير فى صورة لونها أو أقوم بقصها أو غيرها من الاستخدامات الأخرى .....إلخ

 من خلال برامج الفوتوشوب هنقدر نعمل أى معالجات للصورة بعد ما نتصورها بكل سهولة وفى وقت قصير. بالاضافة أيضا لسهولة تعلم خصائص واستخدام البرنامج.

الفوتوشوب فعلا كنز وتعليمه كنبز برضو، لازم تكون متعلمه لأنه هينفعك فى حاجات كتير جدا فعلشان كدة لازم يكون معاك وتعرف تستخدم البرنامج كويس ربما تحتاج ليه فى يوم من الأيام على الرغم إنك هتستخدمه فى بعض الحاجات اللى هيتطلب عملها وتحرريها الفوتوشوب.




إزاى ابدأ

والموضوع سهل وبسيط جدا، هتبدأ فى الكورس حلقة بحلقة، وتدون ملاحظاتك والحاجات المهمة فى ورقة خارجية علشان متنسهاش أو علشان وأنت فى مكان تقدر تطلعها وتراجع منها الحاجات اللى أنت مسجلها.

كتير مننا نفسه يبدأ ويتعلم الفوتوشوب ويعرف إزاى يستخدم الأدوات ويعمل إديت للصور زى ما هو عاوز. فإن شاء الله من خلال الكورس المجانى ده هتقدر تعرف الأساسيات الخاصة بالفوتوشوب وإزاى تعرف تستخدم الأدوات، وإزاى تقدر تعمل إديت للصور.




اختيار الإصدار من فوتوشوب

طبعا البرنامج ده فيه منه إصدارات كتيرة جدا، فأنت شوف أحدث إصدار نزل منه لأن كل إصدار بينزل جديد بيبقى فيه تحديث فى بعض الأدوات وبعض الأشياء التانية عن التحديث اللى قبله، الغرض من كدة تسهيل الإستخدام ليك

لمشاهدة وتحميل كورس الفوتوشوب للمبتدئين لمعرفة استخدام الأدوات الخاصة بالبرنامج اضغط هنا

 وده كمان كورس لتعلم الفوتوشوب للمبتدئين من هنا 

وده كورس للمبتدئين أيضا خطوة بخطوة من هنا

 ودى دورة فن الدمج فى الفوتوشوب من هنا

Mahmoud El-Maghraby
بواسطة : Mahmoud El-Maghraby
م/ محمود عبدالمنعم مؤسس مجتمع كورسات مجانية أونلاين أسعى لمساعدة أكثر عدد من الأشخاص فى الوطن العربي من البدء فى التعليم الذاتي واكتساب المهارات اللازمة لسوق العمل. facebook
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-