أخر الاخبار

كورس أساسيات التسويق الرقمى من جوجل بشهادة معتمدة

   كورس أساسيات التسويق الرقمى من جوجل بشهادة معتمدة


 التسويق الرقمى


ما هو التسويق الرقمى وبعض الأمثلة

تعتبر معظم الأنشطة التجارية حاليا تسويقها لمنتجاتها هو التسويق عبر الانترنت.

دلوقتى معظم الشركات بتتجه إلى التسويق الإلكترونى أو التسويق الرقمى مع العلم أن الفرق بينهم مش كبير، طبعا معظم الشركات دلوقتى بتبيع منتجاتها عن طريق التسويق عبر الإنترنت أو من خلال بعض التطبيقات الخاصة لكل شركة والتى تتواجد على متجر بلاى.

والتسويق من خلال الإنترنت أصبح العامل الأساسى حاليا نظرا لإعتماد معظم الناس فى شراء منتاجتهم وخدماتهم من خلال الانترنت، وطبعا أوضحت الدراسات إن فيه تزايد مستمر للناس اللى بيقرروا يشتروا أشياءهم من خلال جوجل أو أى من شبكات التواصل الاجتماعى الأخرى.




أهمية التسويق عبر الإنرنت

ومن أهم المميزات للتسويق عبر الانترنت، إن مفيش حاجة اسمها يوم الجمعة أو يوم كذا عطلة ومتقدرش تشترى أو متقدرش تطلب منتج أو خدمة، ومفيش حاجة اسمها وقت محدد اللى تقدر تطلب خدمتك أو النتج الذى تريده، ده كله إتغير ومبقاش موجود التسويق بقى ما بيرتبطش بمواعيد عمل وأيام عمل محددة.


 أى وقت تقدر تطلب منتجج أو خدمتك طوال اليوم وطوال الأسبوع وطوال الشهر.

دلوقتى جوجل هتساعدك وجوجل الشركة الوحيدة اللى بتساعد الناس من خلال بعض الكورسات المجانية وبدون مقابل وكمان هتقدر تاخد شهادة بعد إتمامك لدورة معينة والشهادة دى هتبقى معتمدة وتقدر تحطها فى الـ CV  الخاص بك.


 علشان كدة جوجل هتساعدك فى التسويق الرقمى وعملتلك دورة فى التسويق الرقمى وبعد اجتيازها هتحصل على شهادة معتمدة من جوجل.


وكتير مننا بيحب الدورات وبييحث عن الدورات اللى بتبقى بشهادات معتمدة علشان يقدر يستفاد ويحطها وتنفعه فى ال cv بتاعه. 




لمحة عن هذه الدورة التدريبية

تعرف على أساسيات التسويق الرقمى من خلال دورتنا التدريبية المجانية المعتمدة من "مكتب الإعلانات التفاعلية". تتضمن هذه الدورة 26 وحدة تعليمية من إعداد مدربين معتمدين لدى Google وتشمل مجموعة من التمارين العلمية والنماذج الواقعية لمساعدتك على اكتساب المزيد من المعرفة وترجمتها على أرض الواقع. 


مدة الكورس ده 40 ساعة وبعد اجتيازه هتحصل على شهادة معتمدة من جوجل وهتقدر تحطهل فى الـ CV الخاص بك.

للدخول والتسجيل فى الدورة مجانا    

Mahmoud El-Maghraby
بواسطة : Mahmoud El-Maghraby
م/ محمود عبدالمنعم مؤسس مجتمع كورسات مجانية أونلاين أسعى لمساعدة أكثر عدد من الأشخاص فى الوطن العربي من البدء فى التعليم الذاتي واكتساب المهارات اللازمة لسوق العمل. facebook
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-